В много страни има практика колите втора ръка да бъдат с превъртан назад километраж. Понякога става дума за укриване на стотици хиляди километри, но винаги колата бива оставяна с някаква „приемлива“ стойност.
Напоследък обаче в Китай се появи нов феномен. Коли, които се продават за втора употреба, но са с нулев или много нисък пробег от няколко км. Дори още са с найлоните на седалките и са практически неразопаковани. Как е възможно това?
Китайските власти са започнали разследване, съобщава InsideEVs. Затова са привикали представители на BYD, Dongfeng и други производители, които да обяснят какво става. Оказва се, че колите наистина са практически нови и нулевият им пробег е съвсем реален.
Тогава защо се продават като втора ръка и то на загуба? Защото все пак има „далавера“.
Производителят иска да напомпа месечните си продажби. Затова продава колата на хартия на дилъра или на друга фирма. Тя минава регистрация и по този начин производителят получава субсидията за нея. А колата след това се пуска на вторичния пазар като вече притежавана, защото е минала регистрацията. И съответно е по-евтина. Така производителят получава нужните големи продажби, а клиентът – по-ниска цена.
При това този подход не е незаконен. Колата е произведена и продадена съвсем легално. Новият собственик също има правото да прави с нея каквото си иска, включително и веднага да я продаде.
Губещ все пак има. Това е държавата, която плаща субсидии за продадени коли, които реално нямат ползвател, а тепърва ще им се търси такъв. Министерството на търговията се е заело да анализира ситуацията и да прецени дали да пресече практиката по някакъв начин.
Против нея вече се изказа Джак Вей, изпълнителен директор на Great Wall Motors. Той сравни ситуацията с Evergrande Group и повтарянето на казуса с този строителен предприемач в автомобилния бранш. Разликата е, че все още не се е сринал, казва Вей.
Според него около 4000 дилъри участват в практиката. Това може да е от полза за определени производители да запазват доминиращата си позиция от гледна точка на продажби и статистика. Засега министерството не е посочвало виновни, а е привикало на разговори представители на някои марки и асоциациите на дилърите и на производителите, както и на някои онлайн платформи, където колите се продават.